«علوم و معارف دین / سیاست»

«و لقد بعثنا فی کلِّ أُمة رسولا أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطّاغوت» ما برای هر امتی پیام‏ آوری فرستادیم که آنان را به عبادت «الله» دعوت کند و به اجتناب از طاغوت برانگیزد. (سوره نحل ، آیه 36)

«علوم و معارف دین / سیاست»

«و لقد بعثنا فی کلِّ أُمة رسولا أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطّاغوت» ما برای هر امتی پیام‏ آوری فرستادیم که آنان را به عبادت «الله» دعوت کند و به اجتناب از طاغوت برانگیزد. (سوره نحل ، آیه 36)

۳۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

الأمالی عن علیّ بن محمّد الهرمزانی عن علیّ بن الحسین بن علیّ عن أبیه الحسین علیهماالسلام: لَمّا مَرِضَت فاطِمَةُ بِنتُ النَّبِیِّ صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ وآلِهِ وعَلَیهَا السَّلامُ، وَصَّت إلى عَلِیٍ‏ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ أن یَکتُمَ أمرَها، ویُخفِیَ خَبَرَها، ولا یُؤذِنَ أحَدا بِمَرَضِها، فَفَعَلَ ذلِکَ، وکانَ یُمَرِّضُها بِنَفسِهِ، وتُعینُهُ عَلى ذلِکَ أسماءُ بِنتُ عُمَیسٍ‏رَحِمَهَا اللّهُ عَلَى استِسرارٍ بِذلِکَ کَما وَصَّت بِهِ.

فَلَمّا حَضَرَتهَا الوَفاةُ وَصَّت أمیرَ المُؤمِنینَ علیه‏السلام أن یَتَوَلّى أمرَها، ویَدفِنَها لَیلًا، ویُعَفِّیَ «4» قَبرَها. فَتَوَلّى ذلِکَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه‏السلام ودَفَنَها، وعَفّى مَوضِعَ قَبرِها. فَلَمّا نَفضَ یَدَهُ مِن تُرابِ القَبرِ هاجَ بِهِ الحُزنُ، فَأَرسَلَ دُموعَهُ عَلى خَدَّیهِ، وحَوَّلَ وَجهَهُ إلى قَبرِ رَسولِ اللّهِ صلى‏الله‏علیه‏وآله فَقالَ:

السَّلامُ عَلَیکَ یا رَسولَ اللّهِ مِنّی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ مِنِ ابنَتِکَ وحَبیبَتِکَ وقُرَّةِ عَینِکَ، وزائِرَتِکَ وَالبائِتَةِ فِی الثَّرى بِبُقعَتِکَ، وَالمُختارِ لَهَا اللّهُ سُرعَةَ اللِّحاقِ بِکَ، قَلَّ یا رَسولَ اللّهِ عَن صَفِیَّتِکَ صَبری، وضَعُفَ عَن سَیِّدَةِ النِّساءِ تَجَلُّدی، إلّا أنَّ فِی التَّأَسّی لی بِسُنَّتِکَ وَالحُزنِ الَّذی حَلَّ بی بِفِراقِکَ مَوضِعَ التَّعَزّی، فَلَقَد وَسَّدتُکَ فی مَلحودِ قَبرِکَ بَعدَ أن فاضَت نَفسُکَ عَلى صَدری، وغَمَّضتُکَ بِیَدی، وتَوَلَّیتُ أمرَکَ بِنَفسی، نَعَم وفی کِتابِ اللّهِ أنعَمُ القَبولِ: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّآ إِلَیْهِ رَ جِعُونَ». لَقَدِ استُرجِعَتِ الوَدیعَةُ، واخِذَتِ الرَّهینَةُ، وَاختُلِسَتِ الزَّهراءُ، فَما أقبَحَ الخَضراءَ وَالغَبراءَ، یا رَسولَ اللّهِ! أمّا حُزنی فَسَرمَدٌ، وأمّا لَیلی فَمُسَهَّدٌ، لا یَبرَحُ الحُزنُ مِن قَلبی أو یَختارَ اللّهُ لی دارَکَ الَّتی أنتَ فیها مُقیمٌ، کَمَدٌ مُقَیِّحٌ، وهَمٌّ مُهَیِّجٌ، سَرعانَ‏ ما فُرِّقَ بَینَنا، وإلَى اللّهِ أشکو. وسَتُنَبِّئُکَ ابنَتُکَ بِتَضافُرِ امَّتِکَ عَلَیَّ وعَلى هَضمِها حَقَّها، فَاستَخبِرهَا الحالَ، فَکَم مِن غَلیلٍ مُعتَلِجٍ بِصَدرِها لَم تَجِد إلى بَثِّهِ سَبیلًا، وسَتَقولُ، ویَحکُمُ اللّهُ وهُوَ خَیرُ الحاکِمینَ.

سَلامٌ عَلَیکَ یا رَسولَ اللّهِ سَلامَ مُوَدِّعٍ، لا سَئِمٍ ولا قالٍ، فَإِن أنصَرِف فَلا عَن مَلالَةٍ، وإن اقِم فَلا عَن سوءِ ظَنٍّ بِما وَعَدَ اللّهُ الصّابِرینَ، وَالصَّبرُ أیمَنُ وأجمَلُ، ولَولا غَلَبَةُ المُستَولینَ عَلَینا لَجَعَلتُ المُقامَ عِندَ قَبرِک لِزاما، ولَلَبِثتُ عِندَهُ مَعکوفا، ولَأَعوَلتُ إعوالَ الثَّکلى عَلى جَلیلِ الرَّزِیَّةِ، فَبِعَینِ اللّهِ تُدفَنُ ابنَتُکَ سِرّا، وتُهتَضَمُ حَقَّها قَهرا، وتُمنَعُ إرثَها جَهرا، ولَم یَطُلِ العَهدُ، ولَم یَخلُ مِنکَ الذِّکرُ، فَإِلَى اللّهِ یا رَسولَ اللّهِ المُشتَکى، وفیکَ أجمَلُ العَزاءِ، وصَلَواتُ اللّهِ عَلَیکَ وعَلَیها ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَکاتُهُ.

الأمالى، مفید به نقل از على بن محمّد هرمزانى، از امام زین العابدین، از امام حسین علیهماالسلام: چون فاطمه علیهاالسلام دختر پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله بیمار شد، به على علیه‏السلام سفارش کرد که امرش را پنهان و خبرش را مخفى بدارد و هیچ‏کس را از بیمارى‏اش آگاه نکند

و على علیه‏السلام چنین کرد و خود، از او پرستارى مى‏کرد. اسماء بنت عمیس نیز که خدایش بیامرزد، او را بر مخفى داشتن این امر، همان‏گونه که فاطمه علیهاالسلام سفارش کرده بود، یارى مى‏داد.

چون وفاتش در رسید، به امیرمؤمنان وصیّت کرد که کارش را خود به عهده بگیرد و او را شبانه دفن کند و قبرش را بى‏نشان و مخفى بگذارد. امیرمؤمنان، این کار را به عهده گرفت و فاطمه علیهاالسلام را به خاک سپرد و نشانه‏هاى قبرش را محو کرد.

چون دستش را از خاک قبر تکاند، غم به او هجوم آورد و اشک‏هایش بر گونه‏هایش ریخت. رو به قبر پیامبر خدا کرد و گفت: «اى پیامبر خدا! از من به تو سلام، و نیز از دختر و محبوب و روشنىِ چشمت و زائرت و خفته در خاک بقعه‏ات؛ او که خدا پیوستن شتابان به تو را برایش برگزید.

اى پیامبر خدا! شکیبایى‏ام براى از کف دادن یار مهربانت، کم گشته و توانِ حرکتم از فقدان سَرور زنان، سست شده است، جز آن که اقتداى من به سنّت تو و اندوهى که در فراق تو به من دست داد، تسلّى‏بخش من در این مصیبت است که من، پس از جان دادنت بر روى سینه‏ام و بستن چشمانت با دستم، خود، عهده‏دارِ کارَت شدم و تو را در قبر نهادم و سنگش را محکم کردم. آرى! در کتاب خدا، درباره بهترین [عامل‏] تحمّل [مصیبت‏] آمده است: «ما از آنِ خداییم و به سوى او باز مى‏گردیم».

بى‏گمان، امانت، باز گردانده و گرو، باز گرفته شده و زهرا، رُبوده شد. چه زشت به نظر مى‏آید آسمان و زمین، اى پیامبر خدا! اندوهم جاودان و شبم بى‏خواب است. اندوه از دلم بیرون نمى‏رود تا خداوند براى من نیز سراى اقامت تو را برگزیند. غمى دهشتناک و اندوهى هیجان‏زاست. چه زود از هم جدا شدیم! به خدا شکوه مى‏بَرَم. دخترت، هجوم پشتْ در پشتِ امّتت بر من و خوردن حقّش را به تو خبر مى‏دهد. وضع او را از خود او بپرس. که بسى دردمند که چیزى در دلش عقده مى‏شود و راهى براى عقده‏گشایى نمى‏یابد، و او به زودى براى تو مى‏گوید، و خدا حکم مى‏رانَد، و او بهترینِ حاکمان است.

خدا حافظ، اى پیامبر خدا! خداحافظىِ کسى که جدا شدنش از تو، از روى ناراحتى و ناخوش داشتن نیست. اگر باز مى‏گردم، از ملالت نیست و اگر مى‏مانم، از بدگمانى به وعده الهى به صابران نیست، که صبر، مبارک‏تر و زیباتر است. اگر چیرگى این چیرگان بر ما نبود، براى همیشه نزد قبرت مى‏ماندم و در کنارت معتکف مى‏شدم و چون زنِ فرزندْ مرده، بر بزرگى مصیبت، شیون مى‏کردم. در دیدرَسِ خدا، دخترت مخفیانه دفن مى‏شود و حقّش به زور خورده مى‏شود و آشکارا از [رسیدن به‏] ارثش بازش مى‏دارند، در حالى که از عهد تو مدّتى نگذشته و تو از یاد نرفته‏اى.

اى پیامبر خدا! به خدا شِکوه مى‏برم و زیباترین شکیب را از تو مى‏آموزم. درودهاى خدا و رحمت و برکات او بر تو و فاطمه باد!».

الأمالی للمفید: ص 281 ح 7، الأمالی للطوسی: ص 109 ح 166


  • بازتاب 1357

الإمامُ الباقرُ علیه السلام: إنَّ لِلّهِ عز و جل جَنَّةً لا یَدخُلُها إلّا ثَلاثَةٌ: رَجُلٌ حَکَمَ عَلى نَفسِهِ بِالحَقِّ، و رَجُلٌ زارَ أخاهُ المُؤمِنَ فِی اللّهِ، و رَجُلٌ آثَرَ أخاهُ المُؤمِنَ فِی اللّهِ.

امام باقر علیه السلام: خداوند را بهشتى است که جز سه کس، وارد آن نمى‏شود: مردى که علیه خود به حق داورى کند؛ مردى که براى خدا به دیدن برادرش برود، و مردى که به خاطر خدا برادر مؤمنش را بر خویشتن، مقدّم بدارد. الکافی: 2/ 178/ 11.


  • بازتاب 1357

الکافی عن جمیل بن درّاج عن الإمام الصادق علیه السلام: خِیارُکُم سُمَحاؤُکُم، و شِرارُکُم بُخَلاؤُکُم، و مِن خالِصِ الإِیمانِ البِرُّ بِالإِخوانِ وَ السَّعیُ فی حَوائِجِهِم، و إنَّ البارَّ بِالإِخوانِ لَیُحِبُّهُ الرَّحمنُ، و فی ذلِکَ مَرغَمَةٌ لِلشَّیطانِ و تَزَحزُحٌ عَنِ النِّیرانِ و دُخولُ الجِنانِ. یا جَمیلُ، أخبِر بِهذا غُرَرَ أصحابِکَ. قُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ! مَن غُرَرُ أصحابی؟ قالَ: هُمُ البارّونَ بِالإِخوانِ فِی العُسرِ وَ الیُسرِ، ثُمَّ قالَ: یا جَمیلُ، أما إنَّ صاحِبَ الکَثیرِ یَهونُ عَلَیهِ ذلِکَ، و قَد مَدَحَ اللّهُ عز و جل فی ذلِکَ صاحِبَ القَلیلِ، فَقالَ فی کِتابِهِ: «وَ یُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَ مَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».  

3. الکافى به نقل از جمیل بن درّاج: امام صادق علیه السلام فرمود: «بهترینِ شما سخاوتمندان شمایند و بدترینتان، بخیلانتان. از خلوص ایمان است: نیکى کردن به برادران و کوشش براى رفع حوایج آنان. خداوند مهربان، نیکى کننده به برادران را دوست مى‏دارد و این کار، مایه طرد و خوارى شیطان، دورى از آتش و ورود به بهشت است. اى جمیل! این را به آگاهى یاران برجسته‏ات نیز برسان». گفتم: فدایت شوم! بزرگان از یارانم کیان‏اند؟ فرمود: «آنان‏اند که در سختى و آسایش، به برادران، نیکى و کمک مى‏کنند». سپس فرمود: «اى جمیل! بدان که این کار، براى افراد توانگر، آسان است؛ امّا خداوند عزّ و جلّ در این زمینه، آن را که مالِ اندک دارد [و در عین حال، همان را ایثار مى‏کند]، ستوده و در کتاب خود، فرموده است: «و [دیگران را] بر خویشتن، مقدّم مى‏دارند، هرچند خودشان نیازمند باشند، و آنها که از خسّت نفس خویش مصون بمانند، آنان، همان رستگاران‏اند»». الکافی: 4/ 41/ 15.


  • بازتاب 1357

الکافی عن أبی بصیر عن الإمام الباقر أو الإمام الصادق علیهما السلام، قالَ: قُلتُ لَهُ: أیُّ الصَّدَقَةِ أفضَلُ؟ قالَ: جُهدُ المُقِلِّ، أ ما سَمِعتَ قَولَ اللّهِ عز و جل: «وَ یُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ» تَرى هاهُنا فَضلًا؟  

الکافى به نقل از ابو بصیر: به امام [باقر یا صادق علیهما السلام‏] گفتم: کدام صدقه برتر است؟ فرمود: «دِهِش بینوا. این سخن خداى عزّ و جلّ را نشنیده‏اى که: «و [دیگران را] بر خویشتن، مقدّم مى‏دارند، هرچند خودشان نیازمند باشند». آیا در این جا مازادى مى‏بینى؟ الکافی: 4/ 18/ 3.

  • بازتاب 1357

موضوع: ایثار

عن أبان بن تغلب: قُلتُ [لِأَبی عَبدِ اللّهِ علیه السلام‏]: أخبِرنی عَن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ. فَقالَ: یا أبانُ، دَعهُ لا تَرِدهُ. قُلتُ: بَلى جُعِلتُ فِداکَ! فَلَم أزَل ارَدِّدُ عَلَیهِ. فَقالَ: یا أبانُ، تُقاسِمُهُ شَطرَ مالِکَ، ثُمَّ نَظَرَ إلَیَّ فَرَأى ما دَخَلَنی، فَقالَ: یا أبانُ، أ ما تَعلَمُ أنَّ اللّهَ عز و جل قَد ذَکَرَ المُؤثِرینَ عَلى أنفُسِهِم «3»؟ قُلتُ: بَلى جُعِلتُ فِداکَ! فَقالَ: أمّا إذا أنتَ قاسَمتَهُ فَلَم تُؤثِرهُ بَعدُ، إنَّما أنتَ و هُوَ سَواءٌ؛ إنَّما تُؤثِرُهُ إذا أنتَ أعطَیتَهُ مِنَ النِّصفِ الآخَرِ.

به نقل از ابان بن تغلب: [به امام صادق علیه السلام‏] گفتم: مرا از حقّ مؤمن بر مؤمن، آگاه فرما. فرمود: «ابان! این موضوع را بگذار و از آن، بگذر». گفتم: نه، فدایت شوم. و به ایشان، اصرار ورزیدم. پس، فرمود: «اى ابان! [از حقوق مؤمن بر مؤمن، این است که‏] دارایى‏ات را با او به دو نیم، قسمت کنى». سپس به من نگریست و چون حالت [اعجاب‏] دست داده به مرا دید، فرمود: «اى ابان! مگر نمى‏دانى که خداوند عزّ و جلّ از ایثارگران، یاد کرده است؟». «5» گفتم: چرا، فدایت شوم. فرمود: «هر گاه دارایى‏ات را با او قسمت کنى، هنوز ایثار نکرده‏اى؛ بلکه تو و او یکسانید. وقتى ایثار مى‏کنى که از نیم دیگر هم به او بدهى». الکافی: 2/ 172/ 8.


  • بازتاب 1357

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: حُبُّ الأبرارِ للأبرارِ ثَوابٌ للأبرارِ، و حُبُّ الفُجّارِ للأبرارِ فضیلةٌ للأبرارِ، و بُغْضُ الفُجّارِ للأبرارِ زَینٌ للأبرارِ، و بُغْضُ الأبرارِ للفُجّارِ خِزْیٌ علَى الفُجّارِ.  

 

 امام صادق علیه السلام: محبت ورزیدن نیکان به یکدیگر، پاداشى است براى نیکوکاران و مهر ورزى بَدان به نیکان، فضیلتى است براى نیکان و دشمنى بَدان با نیکان، زیور نیکان است و دشمنى ورزیدن نیکان با بدان، مایه خوارى و رسوایى بدان است. الاختصاص: 239.


  • بازتاب 1357

الإمامُ علیٌّ علیه السلام: أعجَزُ النّاسِ مَن عَجَزَ عنِ اکتسابِ الإخوانِ، و أعجَزُ مِنهُ مَن ضَیّعَ مَن ظَفِرَ بهِ مِنهُم.

 امام على علیه السلام: نا توانترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوستان و برادران ناتوان باشد و نا توان‏تر از او کسى است که برادران به دست آورده را از دست بدهد. نهج البلاغة: الحکمة 12


  • بازتاب 1357

رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: خیرُ إخْوانِکَ مَن أعانَکَ على طاعةِ اللّهِ، و صَدَّکَ عن مَعاصِیهِ، و أمَرَکَ برِضاهُ.  

 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: بهترین برادر تو کسى است که در راه اطاعت خدا یارى‏ات رساند و از نا فرمانیهاى او بازت دارد و به خشنودى او فرمانت دهد. تنبیه الخواطر: 2/ 123.

  • بازتاب 1357

ـ حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با  تهیه سند ملی محیط زیست و  پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

ـ اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسئولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تأکید کرده اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است.

ـ تجربه‌های کشورهای مختلف نشان می دهد بسیاری از مشکلات محیط زیستی قابل پیشگیری و دارای راه حل هستند.

ـ مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله‌ی این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.

ـ برای حل مسائلی همچون آلودگی هوا در کلان شهرها، و پدیده گرد و غبار و همچنین کمبود آب و فرسایش خاک، بیشتر از تبلیغات، باید کار و تلاش جدی و پیگیری مستمر انجام داد.

ـ دستگاههای مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول ، مقابله کنند.

ـ ایشان پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر  در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.

ـ تهیه سند ملی برای محیط زیست، پیوست محیط زیستی برای همه طرح های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم انگاری تخریب محیط زیست، و تقویت نظارت های بی اغماض از مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و مقابله با سود جویان و قانون شکنان است.

حضرت آیت الله خامنه ای، نقش آفرینی مردم برای حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی در جامعه بوسیله رسانه ملی را مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: مطالبی که باید بیان شوند، امروز گفته شد و از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاهها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می کنند و کدام دستگاهها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی دهند.

 http://www.leader.ir


  • بازتاب 1357

رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: لا تَنْظروا إلى کَثرةِ صَلاتِهِم و صَومِهِم، و کَثرةِ الحَجِّ، و المعروفِ، وَ طَنطَنَتِهِم باللّیلِ! و لکنِ انْظُروا إلى صِدقِ الحدیثِ و أداءِ الأمانةِ.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: به زیادى نماز کسان و روزه و حجّ و بخشش و ناله‏هاى شبانه آنها نگاه نکنید، بلکه راستگویى و امانتدارى‏شان را بنگرید. بحار الأنوار: 75/ 114/ 5.


 

  • بازتاب 1357

با عرض سلام:

شهادت حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» را خدمت شما تسلیت عرض می کنم. در ادامه مطالبی که در مورد آن صدیقه شهیده آورده شد اسنادی از هجوم به خانه وحی در لینک ذیل آورده می شود امید است با مطالعه دقیق این مطالب و مطالب گذشته به نتیجه ای واقعی دست پیدا کنیم.

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6031

  • بازتاب 1357

ابن زنجویه در الأموال، ابن قتیبه دینوری در الإمامة والسیاسة، طبری در تاریخش، ابن عبد ربه در العقد الفرید، مسعودی در مروج الذهب، طبرانی در المعجم الکبیر، مقدسی در الأحادیث المختاره، شمس الدین ذهبی در تاریخ الإسلام و... داستان اعتراف ابوبکر را با اندک اختلافی نقل کرده اند که متن آن را از کتاب الأموال ابن زنجویه، از دانشمندان قرن سوم اهل سنّت نقل می کنیم:

أنا حمید أنا عثمان بن صالح، حدثنی اللیث بن سعد بن عبد الرحمن الفهمی، حدثنی علوان، عن صالح بن کیسان، عن حمید بن عبد الرحمن بن عوف، أن أباه عبد الرحمن بن عوف، دخل علی أبی بکر الصدیق رحمة الله علیه فی مرضه الذی قبض فیه ... فقال [أبو بکر] : « أجل إنی لا آسی من الدنیا إلا علی ثَلاثٍ فَعَلْتُهُنَّ وَدِدْتُ أَنِّی تَرَکْتُهُنَّ، وثلاث ترکتهن وددت أنی فعلتهن، وثلاث وددت أنی سألت عنهن رسول الله (ص)،

أما اللاتی وددت أنی ترکتهن، فوددت أنی لم أَکُنْ کَشَفْتُ بیتَ فاطِمَةَ عن شیء، وإن کانوا قد أَغْلَقُوا علی الحرب... .

عبد الرحمن بن عوف به هنگام بیماری ابوبکر به دیدارش رفت و پس از سلام و احوال پرسی، با او گفت و گوی کوتاهی داشت. ابوبکر به او چنین گفت:

من در دوران زندگی بر سه چیزی که انجام داده ام تأسف می خورم ، دوست داشتم که مرتکب نشده بودم ، یکی از آن ها هجوم به خانه فاطمه زهرا بود ، دوست داشتم خانه فاطمه را هتک حرمت نمی کردم؛ اگر چه آن را برای جنگ بسته بودند... .

منابع:

ـ الخرسانی، أبو أحمد حمید بن مخلد بن قتیبة بن عبد الله المعروف بابن زنجویه (متوفای251هـ) الأموال، ج 1، ص 387؛

ـ الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة (متوفای276هـ)، الإمامة والسیاسة، ج 1، ص 21، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م، با تحقیق شیری، ج1، ص36، و با تحقیق، زینی، ج1، ص24؛

ـ الطبری، محمد بن جریر (متوفای 310هـ)، تاریخ الطبری، ج 2، ص 353، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت؛

ـ الأندلسی، احمد بن محمد بن عبد ربه (متوفای: 328هـ)، العقد الفرید، ج 4، ص 254، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت / لبنان، الطبعة: الثالثة، 1420هـ - 1999م؛

ـ المسعودی، أبو الحسن علی بن الحسین بن علی (متوفای346هـ) مروج الذهب، ج 1، ص 290؛

الطبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم (متوفای360هـ)، المعجم الکبیر، ج 1، ص 62، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مکتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانیة، 1404هـ - 1983م؛

العاصمی المکی، عبد الملک بن حسین بن عبد الملک الشافعی (متوفای1111هـ)، سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل والتوالی، ج 2، ص 465، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود- علی محمد معوض، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1419هـ- 1998م.

 

  • بازتاب 1357

ـ حدثنا أبو الولید حدثنا ابن عیینة عن عمر و ابن دینار عن ابن أبی ملیکة عن المِسْوَر بن مَخْرَمَة أنّ رسول اللّه صلی اللّه علیه وسلم قال: «فاطمة بَضْعَة منّی فمن أغضبها أغضبنی». رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: فاطمه پاره تن من است؛ کسی که او را به خشم در آورد مرا به خشم آورده است. (1)

ـ «فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَکْر، فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حَتَّی تُوُفِّیَتْ». پس فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ابوبکر خشم گرفت؛ و با ابو بکر قطع رابطه کرد تا این که وفات یافت. (2)

ـ فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَی أَبِی بَکْر فِی ذَلِکَ - قَالَ - فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُکَلِّمْهُ حَتَّی تُوُفِّیَتْ . پس فاطمه بر ابو بکر غضب کرد و با او سخن نگفت تا این که وفات یافت. (3)

ـ فَهَجَرَتْهُ فَاطِمَةُ، فَلَمْ تُکَلِّمْهُ حَتَّی مَاتَتْ . فاطمه با ابو بکر قطع رابطه کرد و سخن نگفت تا این که از دنیا رفت. (4)

1ـ صحیح البخاری 4/210، (ص 710، ح 3714)، کتاب فضائل الصحابة، ب 12 ـ باب مَنَاقِبُ قَرَابَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و سلم . و4/219، (ص 717، ح 3767) کتاب فضائل الصحابة، ب 29 ـ باب مَنَاقِبُ فَاطِمَةَ عَلَیْهَا السَّلاَمُ .

2ـ صحیح البخاری: 4/42، ح 3093، کتاب فرض الخمس، ب 1 ـ باب فَرْضِ الْخُمُسِ .

3ـ صحیح البخاری: 5/82، (ص 802 ح 4240) کتاب المغازی، ب 38 ـ باب غَزْوَةُ خَیْبَرَ. صحیح مسلم: ج 5، ص 154، ح 4471، کتاب الجهاد والسیر (المغازی )، ب 16 ـ باب قَوْلِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم، ج لاَ نُورَثُ مَا تَرَکْنَا فَهُوَ صَدَقَةٌ.

4ـ صحیح البخاری، ج 8، ص 3، ح 6726، کتاب الفرائض، ب 3 ـ باب قَوْلِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم لاَ نُورَثُ مَا تَرَکْنَا صَدَقَةٌ .


  • بازتاب 1357

خلاصه بیانات رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای «دام ظله»

در دیدار اعضای ستادهای «کنگره شهدای امور تربیتی»، «کنگره شهدای دانشجو»، و «کنگره شهدای هنرمند»

ـ حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، حضور موثر نخبگان در دفاع مقدس را نشان‌دهنده گسترش انگیزه‌ى «فداکارى در راه خدا و شهادت» در سطوح گوناگون جامعه خواندند و با تأکید بر ضرورت تجلیل از شهیدان و جلوگیری از فراموش شدن یا کهنه شدن این یادهای ارزشمند و گرانبها گفتند: جلسات بزرگداشت شهدا در واقع ادامه حرکت جهادى و شهادت است و باید یاد شهدا و نکته‌یابى از زندگى آنان روز به روز در جامعه رواج پیدا کند.

ـ رهبر انقلاب با اشاره به نقش اساسی مجاهدت و شهادت حضرت امام حسین(ع) در ماندگاری اسلام، قرآن و معارف اسلامی افزودند: چنانچه در جامعه‌ای یاد شهدا و مسئله شهادت، به عنوان یک حقیقت ماندگار مطرح باشد، شکست معنایی نخواهد داشت و آن ملت، بدون خوف و حزن در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.

ـ ایشان کار بزرگ ملت ایران را نفی تقسیم بندی غلط جهان به «سلطه‌گر و سلطه‌پذیر» خواندند و گفتند: اگرچه امروز سلطه‌گران با ابزارهای فراوان خود، امکان تسلط بیشترى بر مظلومان و مستضعفان یافته‌اند، اما در مقابل این وضعیت، هویتی به نام انقلاب اسلامی با تکیه بر مبانی الهی و اخلاقی سربلند کرده و شجاعانه در مقابل نظام سلطه ایستاده است.

ـ حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به حرکت مستمر انقلاب اسلامی به سمت قله‌ها و ناکامی دشمنان در متوقف کردن این حرکت، گفتند: برخی در دوران دفاع مقدس معتقد بودند که با عزیمت دانشجویان به جبهه‌ها، دانشگاه‌ها خالی و در حرکت علمی کشور خلأ ایجاد می‌شود، اما معلوم شد که برکات شهادت و جهاد در راه خدا بسیار زیاد است و همان تلاش‌ها و مجاهدت‌ها موجب شد که امروز وضعیت علمی کشور، افتخارآمیز و جلوتر از سایر بخش‌ها باشد.

ـ رهبر انقلاب زنده نگه داشتن نام شهدا و فرهنگ شهادت را حیاتى و از نیازهاى اساسى کشور برشمردند و گفتند: فرهنگ شهادت یعنى فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی براى اهداف بلندمدت و مشترک مردم و همه بشریت، و این فرهنگ، درست در نقطه‌ى مقابل فرهنگ فردگرایى غربى است که همه چیز را براى خود و با محاسبه‌ى شخصى و مادی می‌سنجد.

ـ  فرهنگ ایثار و شهادت در هر جامعه‌ای عمومى و فراگیر شود، آن جامعه به پیش خواهد رفت و هرگز در آن توقف و یا عقبگرد وجود نخواهد داشت. (27/11/1393)

 

  • بازتاب 1357

قال الامام الباقر «علیه السلام»

یا بُنَیَّ، اعرِف مَنازِلَ الشّیعَةِ عَلى قَدرِ رِوایَتِهِم ومَعرِفَتِهِم، فَإِنَّ المَعرِفَةَ هِیَ الدِّرایَةُ لِلرِّوایَةِ، وبِالدِّرایاتِ لِلرِّوایاتِ یَعلُو المُؤمِنُ إلى أقصى دَرَجاتِ الإِیمانِ. إنّی نَظَرتُ فی کِتابٍ لِعَلِیٍّ علیه‏السلام فَوَجَدتُ فِی الکِتابِ: إنَّ قیمَةَ کُلِّ امرِئٍ وقَدرَهُ مَعرِفَتُهُ، إنَّ اللّهَ تَبارَکَ وتَعالى یُحاسِبُ النّاسَ عَلى قَدرِ ما آتاهُم مِنَ العُقولِ فی دارِ الدُّنیا

اى فرزند! (خطاب به امام صادق علیه السلام) مراتب فضل شیعیان را بر مبناى روایت و معرفت ایشان باز شناس، که همانا معرفت، درک روایت است و مؤمن با درک درست روایات به ستیغ درجات ایمان مى‏رسد. من در کتابى از على علیه‏السلام نگریستم و در آن کتاب چنین یافتم:  ارزش هر انسان و قدر و منزلتش، در معرفتش مى‏باشد و بى‏گمان، خداوند تبارک و تعالى مردمان را به مقدار خردهایى که در سراى دنیا به آنها داده، باز خواست مى‏کند. 

«معانی الأخبار، النص، ص: 1»


  • بازتاب 1357